"Kokeboken" min


Poenget mitt med denne bloggen er å ha alle mine favorittoppskrifter lett tilgjengelig, uansett hvor jeg er hen.

Oppskriftene kommer fra venner, familie, nett, ukeblader osv, så hvis noen føler at de bør krediteres for en oppskrift, så er det bare å si ifra.

Jeg legger kun ut oppskrifter som er prøvd her hjemme, og bare med bilder jeg selv har tatt.

Mottar gjerne forslag til nye oppskrifter på e-post valkyriensmatverden@hotmail.no

mandag 6. oktober 2014

Andefilet med karamelliserte mandelpoteter og rødkål




4 andefileter
Salt og pepper

Snitt svoren på andefiletene, og gni inn med salt og pepper
Stek filetene på høy varme med fettet ned i ca 3 minutter, uten å tilsette stekefett
Legg over i ildfast form med svoren opp, og stek på 150o til kjernetemperaturen er 68o
La kjøttet hvile

Karamelliserte mandelpoteter:
1 kg mandelpotet, kokt og skrellet
1 dl sukker
60 g smør

Smelt sukkeret i pannen, og tilsett smøret
Vend potetene forsiktig i sukkerlaken på middels varme, til de er dekket fullstendig

Rødkål:
1 rødkål, finsnittet
2 epler, i skiver
1 ts salt
2,5 dl kjøttkraft
2 ts eddik
2 ts sukker

Legg kål og epler lagvis i en kjele, og ha over resten av ingrediensene
Kok opp, og la trekke i 45 minutter

Saus:
0,5 l vann
1 terning hønsebuljong
3 svisker
Merian
Salt og pepper
Maizenna
Fløte

Kok opp vannet med buljong, svisker og merian
Jevn med maizenna og smak til med salt og pepper
Ha gjerne i litt sjy fra andefiletene
Tilsett litt fløte, og kok opp
Sil sausen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar