"Kokeboken" min


Poenget mitt med denne bloggen er å ha alle mine favorittoppskrifter lett tilgjengelig, uansett hvor jeg er hen.

Oppskriftene kommer fra venner, familie, nett, ukeblader osv, så hvis noen føler at de bør krediteres for en oppskrift, så er det bare å si ifra.

Jeg legger kun ut oppskrifter som er prøvd her hjemme, og bare med bilder jeg selv har tatt.

Mottar gjerne forslag til nye oppskrifter på e-post valkyriensmatverden@hotmail.no

søndag 3. august 2014

Osso bucco




4 Porsjoner
1,3 kg bog av kalv i terninger
1 ts salt
0,5 ts pepper
3 ss hvetemel
6 ss olje
4 ss smør
4 gulrøtter i terninger
4 stilker stangselleri i terninger
2 løk, grovhakket
3 fedd hvitløk, finhakket
2 dl hvitvin
2 dl kjøttbuljong
1 boks hakket tomat
1 bunt bladpersille
0,5 ts timian
0,5 ts oregano
2 laurbærblad
Gremolata:
1 sitron, skallet revet
1 bunt bladpersille
4 fedd hvitløk

Bland salt, pepper og mel, og vend kjøttet i blandingen, brun så kjøttet i oljen og legg over i ei gryte
Fres grønnsakene i smøret, og ha over i gryten
Ha vin, buljong, persille og krydder i pannen, og kok opp, hell så over i gryten
Tilsett hakket tomat, og la retten småkoke i 2-3 timer
Bland sitronskall, hakket hvitløk og hakket persille, og strø litt over retten når den skal serveres
Server med godt brød

1 kommentar:

  1. Fin blogg du har :) Til opplysning skal osso buco lages av kalveskank. Det betyr "ben med hull i". For å få den ordentlige smaken er det viktig at du får kokt inn beinmargen.

    SvarSlett