"Kokeboken" min


Poenget mitt med denne bloggen er å ha alle mine favorittoppskrifter lett tilgjengelig, uansett hvor jeg er hen.

Oppskriftene kommer fra venner, familie, nett, ukeblader osv, så hvis noen føler at de bør krediteres for en oppskrift, så er det bare å si ifra.

Jeg legger kun ut oppskrifter som er prøvd her hjemme, og bare med bilder jeg selv har tatt.

Mottar gjerne forslag til nye oppskrifter på e-post valkyriensmatverden@hotmail.no

torsdag 12. desember 2013

Ostekake




Bunn:
225 g Digestivekjeks
100 g smør
Fyll:
1 pk sitrongelepulver
2,5 dl kokende vann
3 dl lettrømme
200 g kremost
100 g melis
1 ts vaniljesukker
3 dl kremfløte
Pynt:
1 pk gelepulver etter ønske
2,5 dl kokende vann

Knus kjeksen, smelt smøret og bland sammen. Klem massen ut i bunnen av en springform med diameter på 26 cm
Løs opp sitrongelepulveret i kokende vann, og avkjøl til den er kald, men ikke har stivnet
Pisk sammen rømme, kremost, melis og vaniljesukker
Pisk kremfløten stiv, og bland sammen med den andre blandingen
Pisk inn geleen, og hell alt over i kakeformen
La kaken stå i kjøleskap i 4-6 timer, så den stivner
Bland den andre gelepakken med kokende vann, og avkjøl
Hell geleen over, og sett i kjøleskap igjen til gelelokket har stivnet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar