"Kokeboken" min


Poenget mitt med denne bloggen er å ha alle mine favorittoppskrifter lett tilgjengelig, uansett hvor jeg er hen.

Oppskriftene kommer fra venner, familie, nett, ukeblader osv, så hvis noen føler at de bør krediteres for en oppskrift, så er det bare å si ifra.

Jeg legger kun ut oppskrifter som er prøvd her hjemme, og bare med bilder jeg selv har tatt.

Mottar gjerne forslag til nye oppskrifter på e-post valkyriensmatverden@hotmail.no

torsdag 25. oktober 2012

Grønn pai


Grønn pai er en favoritt her hjemme, den er lett og lage, og kan gjøres enda enklere. Vi foretrekker å lage paibunnen selv, men man kan like gjerne bruke ferdig kjøpt paideig. Man kan få en vegetarrett bare ved å sløyfe bacon, og man kan bytte ut egg med eggerstatning uten at det endrer smak eller konsistens. 

Paideig: 

150 g smør 
200 g hvetemel 
1 ts salt 
2 ss vann 

Bland paideigen, trykk ut i form og prikk bunnen. Forstekes på 200 grader i 15 minutter. 

Paifyll: 

1 pose frossen brokkoli 
1 pose frossen spinat 
1 purre 
4 fedd hvitløk 
1 pk skogsbacon 
1 pk ost 
2 egg (For eggfritt alternativ kan man bruke No egg, som man finner i helsekostbutikker) 
3 dl matfløte 
Salt og pepper etter smak 

Stek hvitløk og spinat. 

Tilbered brokkoli etter pakken og kutt purren i skiver. 

Bland grønnsakene og legg i bunnen av paien. 

Tilsett ost. 

Bland egg, fløte og krydder, og hell over paien. 

Baconet kuttes i biter og stekes. Strø over paien til slutt. 

Stekes ca 45 minutter på 200 grader. 

Takk til Linn for super oppskrift! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar